måndag 20 februari 2017

ARV OCH ARVSMASSA

Jag funderar ofta över alla åkommor jag drabbats av.
Då jag nyligen varit med i en studie för sömnlöshet upptäcktes att jag har förhöjda värden i levern.
Inga värktabletter får jag äta innan nya prov tas.
Om jag inte varit med i denna studie hade detta inte upptäckts...
Min sömn blir värre av all stress. Värken blir värre. Stressen ökar. Sömnen minskar. Stressen över håret. Vill ha lugn och ro så hårets rötter också får lugn. Allt blir en ond cirkel.

Alopecia, Insomni, Fibromyalgi, Inkontinens, Atopiskt eksem, Artros, Agressiv bröstcancergen i släkten, 
Varför drabbas jag av så mycket?
Min läkare berättar om vårt arv, vår arvsmassa.
Vi ärver olika vävnadstyper, kromosomer.
Jag antecknar och försöker komma ihåg.

Speciella ärftliga grupper med en särskild typ av HLA-gener (dessa gener hittar man på chromosone 6) verkar ha en större risk att få flera sjukdomar. Tester för detta HLA-gen är ännu inte utvecklat för människor med alopeci, men det är ett experimentverktyg som hjälper forskare att förstå ärftliga egenskaper.
-----------
Multifaktoriella sjukdomar kallas även polygena eller komplexa sjukdomar.
Dessa tillstånd orsakas av förändringar i flera olika gener i samverkan med omgivningsfaktorer eller livsstil.
Till denna grupp av genetiska sjukdomar hör flera av de vanliga folksjukdomarna som diabetes, hjärt-kärlsjukdomar, flera neurologiska och psykiska sjukdomar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar