söndag 6 december 2015

SORG ÖVER MITT KALA HUVUD

Jag sitter i bilen och vi svänger in mot macken för att tanka.
Då kommer jag på en gång för 2 veckor sen.
Den gången hade jag fortfarande lite hår kvar på huvudet.
Följde med för att tanka bara för att komma utanför huset lite.
Men så upplyst det var vid macken!!!
Önskade så att jag haft en jacka med luva och ett par solglasögon med mig.
Jag drog ner solskyddet och sträckte på mig för att inte se in i butiken.
Alla tittade på mig och mitt konstiga hår...tyckte jag.
För det är så det känns. Vet jag själv om en åkomma tror jag alla ser den.
Nu idag har jag min nyinköpta sjal/mössa på mig.
Vi är på väg till svärföräldrarna och peruken orkade jag inte ta på mig. Sjalen är så mjuk i pannan och lite fodrad. Som bomull mot min hud.

Sjalen köpte jag hos frisören förra veckan. Dyr tycker jag, 450 kr. Peruken betalade jag 170 kr för. Tycker att allt borde vara subventionerat för oss! Önska går ju i alla fall.

Här är hela mitt inköp 


Längst upp en katalog med olika sjalar och mössor.
Bredvid ligger kartongen till min peruk.
De 3 flaskorna är S Schampo, S Balsam och S Enhancer.
En wigtree, en borste och en sjal/mössa.

Wigtree ska jag förvara min peruk på då den inte används. Den är till för att hänga den nytvättade peruken på egentligen. Då den lätt packas ihop igen till ett platt paket blir den perfekt att ha med på våra resor.



RENGÖRING 

Borsta försiktigt igenom håret.
Blanda S schampomed ljummet vatten (1 msk schampo till 1 liter vatten) och låt håret ligga i lösningen i ca 10 minuter.
Skölj noggrant under rinnande ljummet vatten.
BALSAM

Behandla med S Balsam på samma sätt som ovan, men skölj ej! 
S Balsam ger produkten glans och smidighet samt skyddar mot statisk elektricitet.


TORKNING och FRISERING 

Tryck ut vattnet med händerna i hårets riktning och tryck sedan försiktigt ur resterande fuktighet i en handduk.
Skaka produkten för att återställa frisyren, låt självtorka i rumstemperatur. Använd Wigtree för att underlätta och påskynda torkningen. OBS! Borsta och kamma ej håret förrän det är helt torrt.
Det är en fördel att ha 2 st peruker. Då den ena torkar kan du använda den andra.

DAGLIG SKÖTSEL 

ENHANCER 

Enhancer bygger upp fibern runt hårstråna. 
Innehåller kanekalonolja, samma som fibern är uppbyggd av. Vid en längre frisyr ska Enhancer användas vid varannan tvätt. Vid en kortare frisyr, använd Enhancer vid var tredje till fjärde tvätt.
Min frisör sa att jag kan spraya på lite emellanåt för att skydda stråna mot slitage och för att få peruken blank och fin.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar